Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Projekter
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • Få forståelsen med
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
    • Lolland skriver
    • Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser
    • Læseindsatser i små grupper
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • PLAYMORE - Play-Based Motor Cognitive Training for Improved Reading
    • Skriv i naturfag
    • Skrivedidaktik i alle fag
    • Sproggaven med i skole
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 28: Spirende literacy
    • Tidsskrift nr. 27: Grammatik i kontekst
    • Tidsskrift nr. 26: Læse- og skriveteknologi
    • Alle tidsskrifter
  • Literacy.dk
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Centerets strategi og indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In english
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Projekter
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • Få forståelsen med
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Indsatser for elever med sprogforståelsesvanskeligheder
    • Lolland skriver
    • Læse- og skrivestilladser til udfordrede unge i gymnasiale uddannelser
    • Læseindsatser i små grupper
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • PLAYMORE - Play-Based Motor Cognitive Training for Improved Reading
    • Skriv i naturfag
    • Skrivedidaktik i alle fag
    • Sproggaven med i skole
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 28: Spirende literacy
    • Tidsskrift nr. 27: Grammatik i kontekst
    • Tidsskrift nr. 26: Læse- og skriveteknologi
    • Alle tidsskrifter
  • Literacy.dk
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Centerets strategi og indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In english
Viden om Laesning Viden om Laesning

Aktuelt

Nyheder

22. februar 2021

Læselyst – hvad er det?

Læselyst er aktuelt i skolen, men hvad er læselyst egentlig? Denne artikel åbner læselystbegrebet og diskuterer læselyst i skolen. Det sker på baggrund af Victor Nells forskning i ludic reading.

Læs hele nyheden
7. februar 2021

7 tips til ordblindevenlig undervisning

Vi har samlet 7 tips om ordblindevenlig undervisning til dig, der arbejder som lærer eller børnehaveklasseleder.

Læs hele nyheden
22. januar 2021

Lytte-læseplakat til forældre

I projekt Læsesucces for ordblinde børn er der lavet en ny plakat henvendt til forældre om lyttelæsning. Du kan hente plakaten og læse om idéerne bag den her.

Læs hele nyheden
11. januar 2021

Læseguides til forskningslitteratur

Centeret udgiver ny læseguide på literacy.dk. – et site, som formidler forskningslitteratur til studerende.

Læs hele nyheden
4. januar 2021

Fik du læst: Skole i hjemmet?

Coronakrisen har kastet lærere, forældre og elever ud i guidet hjemmeskoling, og derfor inviterer vi dig til et gensyn med Viden om Literacy nr. 17: Hjem i skole – Skole i hjem.

Læs hele nyheden
4. januar 2021

LEGO og mobiltelefoner kan kvalificere litteraturundervisning

”Læreren går sammen med eleverne i tolkningsarbejdet, og de elever, der ikke kan sætte de store abstrakte begreber på, de kan gøre det med andre semiotiske resurser.”

Læs hele nyheden
18. december 2020

Julehilsen fra Nationalt Videncenter for Læsning

Centerleder Lene Storgaard Brok ønsker god jul og guider dig rundt i centerets arbejde i 2020.

Læs hele nyheden
25. november 2020

Booktalks

”Så kigger jeg forældrene dybt i øjnene og håber, de forstår, at børn kun skal læse noget, de synes er spændende.” Julie Ottosen fra Vanløse Bibliotek fortæller om booktalks.

Læs hele nyheden
2. november 2020

Nyt tidsskrift om de yngste børns sprog

Børns spirende literacy er helt afgørende for børns trivsel her og nu, men også for uddannelse og læsefærdigheder på langt sigt. Derfor skal du læse nyeste temanummer af Viden om Literacy!

Læs hele nyheden
28. oktober 2020

Skriveskabeloner og andre værktøjer til gymnasielærere

Hent værktøjer til stilladsering af unges læsning og skrivning i centerets nye idékataloger.

Læs hele nyheden
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

 

Nationalt Videncenter for Læsning indsamler og behandler kun de oplysninger om dig, som du netop har indtastet. Vi benytter programmet MailChimp til at udsende informationer til dig. MailChimp får således adgang til din mailadresse, men de må ikke videregive din mailadresse til andre.

Hvis du ikke ønsker, at vi fortsat bruger din mailadresse til at udsende information fra centeret, så kan du afmelde dig ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” nederst i de nyhedsbreve, som du modtager fra Nationalt Videncenter for Læsning. Vi vil i så fald slette dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for centerets behandling af dine personoplysninger følger af dit samtykke, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen). 

Nationalt Videncenter for Læsning er dataansvarlig for behandlinger omfattet af denne samtykkeerklæring. 
Du har efter databeskyttelsesforordningen ret til indsigt i Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Derudover har du ret til at få berigtiget, slettet eller blokeret oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, skal du rette henvendelse til Nationalt Videncenter for Læsning på info@videnomlaesning.dk eller til Nationalt Videncenter for Læsning, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V.

×
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole University College Nordjylland Absalon University College Syddanmark VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)