Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • nvol.dk
  • Projekter
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Sproggaven med i skole
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 32: Steder og tekster
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
    • Kontakt
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • nvol.dk
  • Projekter
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Sproggaven med i skole
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 32: Steder og tekster
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
    • Kontakt
Viden om Laesning Viden om Laesning

Aktuelt

Nyheder

15. januar 2020

Et klasserum, hvor viden udvikles i et mundtligt fællesskab

Ph.d.-studerende Johanne Ur Sæby undersøger vilkårene for, at elevernes stemmer kan realiseres i undervisningen, og om de f.eks. får lov at bruge egne ideer og eget sprog som udgangspunkt for læring.

Læs hele nyheden
9. januar 2020

Literacy er også noget, vi leger - en film

I filmen "Leg og literacy" viser pædagoger, hvordan man med meget enkle midler kan understøtte børnenes rollelege og derved skabe et stimulerende literacy-miljø på legepladsen.

Læs hele nyheden
3. januar 2020

Nyt projekt: Undervisning i ordkendskab og læseforståelse

En aktiv og bevidst læsning karakteriserer elever med en god læseforståelse. Det er en adfærd, lærere bør samarbejde om. Projektet Få forståelsen med skal undersøge, hvordan skoler kan understøtte et sådant samarbejde.

Læs hele nyheden
19. december 2019

Ordblinde børn og unge på kursus

På Kompetencecenter for Læsning i Aarhus arbejder de systematisk med at få ordblinde elever inkluderet i undervisningen i skolen. Centeret har talt med underviser og konsulent Hanne Mette Pagh Kristensen.

Læs hele nyheden
18. december 2019

Når PISA peger ind i læsedidaktikken

Hvordan går det med de 15-årige danske elevers læsekompetence? Fint, men der er plads til forbedring, er det korte svar. Centeret har interviewet Jesper Bremholm, der står bag den nye PISA-undersøgelse i læsning.

Læs hele nyheden
11. december 2019

Nyt projekt i centeret: Læsesucces for ordblinde børn

Centeret igangsætter et projekt målrettet ordblinde børn fra socialt udfordrede familier. Det sker med deltagelse af alle seks professionshøjskoler og i tæt samarbejde med 12 kommuner.

Læs hele nyheden
9. december 2019

Game on! - computerspil i dansk

Computerspil er den moderne måde at lege på i en digitaliseret tidsalder. I denne artikel peger Rasmus Fink Lorentzen på tre måder, man kan arbejde med computerspil i forhold til danskfagets kompetenceområder.

Læs hele nyheden
4. december 2019

Ny podcast om tidlige læsere

I centerets nye podcast fortæller Peter Heller Lützen om, hvad der kendetegner børn, der læser tidligt, hvilken betydning det har for dem og giver nogle bud på, hvordan skolen kan møde tidlige læsere.

Læs hele nyheden
26. november 2019

Få en gratis smartphone… eller hvad? Kritisk læsning på nettet

De færreste elever i 8. klasse kan forholde sig vurderende til utroværdige hjemmesider og fake news. I denne artikel giver Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, et bud på, hvordan skolen kan imødekomme den udfordring.

Læs hele nyheden
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

 

Nationalt Videncenter for Læsning indsamler og behandler kun de oplysninger om dig, som du netop har indtastet. Vi benytter programmet MailChimp til at udsende informationer til dig. MailChimp får således adgang til din mailadresse, men de må ikke videregive din mailadresse til andre.

Hvis du ikke ønsker, at vi fortsat bruger din mailadresse til at udsende information fra centeret, så kan du afmelde dig ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” nederst i de nyhedsbreve, som du modtager fra Nationalt Videncenter for Læsning. Vi vil i så fald slette dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for centerets behandling af dine personoplysninger følger af dit samtykke, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen). 

Nationalt Videncenter for Læsning er dataansvarlig for behandlinger omfattet af denne samtykkeerklæring. 
Du har efter databeskyttelsesforordningen ret til indsigt i Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Derudover har du ret til at få berigtiget, slettet eller blokeret oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, skal du rette henvendelse til Nationalt Videncenter for Læsning på info@videnomlaesning.dk eller til Nationalt Videncenter for Læsning, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V.

×
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)